Standnummer A12

Damarin jachtbouw

Damarin is een authentieke werf, gelegen tussen de gekanaliseerde Hollandse IJssel en de Goejanverwelledijk te Gouda. De naam Goejanverwelle stamt af uit de tijd dat dit gedeelte van de rivier nog in open verbinding stond met de Noordzee. De naam van deze dijk komt van de vissers ( ook wel Goejannen genoemd). Zij vertrokken hier vandaan met hun schepen naar zee en zeiden hun vrouwen vaarwel (verwelle) met de hoop op een goede terugkomst. Adrianes van Dam was in die tijd zo’n Goejan. Deze besloot met vissen te stoppen en te doen waar hij goed in was, zeewaardige vletten bouwen. Vervolgens kozen de volgende 2 generaties van Dam voor de tuinbouw.
Adrie van Dam treedt eind jaren zeventig van de vorige eeuw in de voetsporen van zijn overgrootvader en wordt ook botenbouwer. Eerst stalen kruisers en luxe motoren. later vooral zeewaardige zeiljachten. Deze werden van casco tot vaarklaar afgebouwd. Door de bloeiende vraag naar sloepen word door Adrie en Greet van Dam in 1995 Damarin jacht- en sloepenbouw opgericht. Er word begonnen met een casco uit Engeland, de Damar 16. Later komen er mahoniehouten sloepen van 6.80 mtr. uit Turkije bij.
De eerste Grand Coast 570 loopt in 1998 van stapel. Dit is het eerste door Damarin zelf ontwikkelde model en vanaf nu geschied het volledige productie proces in Nederland om kwaliteit te garanderen. Dit blijkt een groot succes, jaarlijks worden er tegen zo’n 20 stuks opgeleverd. In 1999 komt zoon Ad het team versterken en start hij met zeilsloepen. Het volgende grote succes wordt de Grand Coast 640 MPV en Cabin in 2001. Er worden er meteen al 5 op papier verkocht. Dit is de eerste sloep op de Nederlandse markt met een verlaagde voorvloer en goede overnachtingsmogelijkheden.
In 2003 komt er een kleintje bij: de Grand Coast 410. Terwijl de Grand Coast 570 en 640 MPV nog steeds zeer goed verkopen door heel Nederland maar ook daarbuiten zoals de Verenigde Staten, Frankrijk en Duitsland. In 2005 wordt de 570 vervangen door de 580. Een nieuw vlaggenschip in 2007; de Grand Coast 840 Cruiser. Een zeer complete en volwaardige Cruiser geschikt voor lange vakanties, deze krijgt lovende reacties in de pers.
Het 15-jarig jubileum wordt in 2010 gevierd met de introductie van de Grand Coast 840 Xtender. Na 16 maanden ontwikkelen  is deze boot klaar.
In 2012 wordt de 580 opgevolgd door de 582.
Een nieuw model in 2013: Dat is de DAMARIN 732 Xtender. Hiermee nemen we meteen afscheid van de merknaam Grand Coast omdat dit soms voor verwarring zorgt bij mensen. We zijn juist trots dat op DAMARIN en geven hiermee duidelijker aan dat het om een Hollands topproduct gaat. De 732 is een groot succes, de eerste werd al vanaf tekening verkocht en binnen niet al te lange tijd varen er al zeven rond.
In 2014 beginnen we met de ontwikkeling van de D-sailer 23. Een moderne  opvolger voor onze zeilsloepen. Vanaf dit moment gaan we onze zeilboten aanduiden in voetmaten; Damarin 13, 19, 21 en D23.
Op de Hiswa 2015 vieren we alweer ons 20 jarig bestaan met de snelste Damarin ooit gebouwd; de 732 Xtender loopt met een 110 pk Yanmar 40 km/uur. Op de Hiswa te water van dit jaar beleeft de D-sailer 23 zijn primeur, kort daarna volgen erg goede vaartesten in de bekende bladen.
In 2017 is het tijd voor een modificatie van de populaire Damarin 640 die al 16 jaar in productie is. Met een doorgestoken roer, zwemplateau, gemakkelijke instap in de spiegel en een snelvarend onderwaterschip is deze boot klaar voor de toekomst.
En zo belanden we in 2019. We bouwen onze 300e boot en het is weer een nieuwe ontwikkeling; De DAMARIN 732 Cabin.

Adresgegevens

Damarin jachtbouw
Goejanverwelledijk 36
2807 CC Gouda
Nederland