Op vrijdag 7 september om 14:00 uur zal de Nederlandse Marieholm Vereniging (NMV) bijeenkomen op de HISWA te water voor de Nederlandse doop van de opnieuw uitgebrachte “IF-Boat”. Zij zullen worden ontvangen door Jachtwerf Kuiper uit Sneek (dealer van de nieuwe IF) en Peter Grönlund (initiatiefnemer en producent) op stand B-32.

De NMV is de actieve vereniging van eigenaren van een “Marieholm” ofwel IF-Boat. De doelen van de vereniging zijn met elkaar varen (wedstrijden en toeren) en informatie- uitwisseling voor het behoud van deze klassieke schepen. De IF is in de Nederlandse volksmond namelijk vooral bekend als “Marieholm IF”. De boot van ontwerper Tord Sundén werd vroeger in Zweden namelijk op de werf Marieholms Bruk gebouwd. De nieuwe IF wordt niet meer op de Marieholm werf gebouwd, maar via producent Peter Grönlund van Seacamper uit Berlijn.

Grönlund zal vanaf vandaag tot en met zondag ook aanwezig zijn op de HISWA te water bij de stand van Jachtwerf Kuiper. Ter gelegenheid van de doop zal hij vandaag een praatje houden over de herintroductie en het hele ontwikkelproces van de nieuwe IF.

Op 26 september 2018 zal de eerste internationale perspresentatie van de IF-Boat plaatsvinden in Berlijn. Als speciale gast zal dan ook de zoon van Tord Sundén aanwezig zijn alsmede het Zweedse IF eenheidklasse verbond.