nl-NLen-GBde-DE
4 t/m 8 september 2019   -Bataviahaven Lelystad

LAUWERSOOG: Met de NGS Hemerijk sleper gaat Next Generation Shipyards “terug de toekomst in”. Getoond op de Hiswa te water september 2018.

De naamgeving NGS Hemelrijk is een blijk van waardering aan de eerste opdrachtgever die na een lange historie in de beroepsscheepvaart nu een schip voor zichzelf en zijn gezin heeft laten bouwen.

De opdracht was duidelijk, het zou beslist een “echt” schip zijn en gekenmerkt door klassieke lijnen en de daarbij behorende vaareigenschappen. De functionaliteit, de kwaliteit en tegelijk ook de charme van deze scheepsvorm heeft zich reeds decennia lang bewezen.

Met een lengte van 13,10 meter en een breedte van 4,04 biedt het schip naast ruime gangboorden en dekruimte ook veel binnenruimte. De Hemelrijk is ingedeeld met een ruime woonkamer/keuken, twee slaaphutten met in totaal 4 volwaardige slaapplaatsen, een toilet en een ruime douche.

Opvallend is de goede stahoogte in alle vertrekken waardoor het interieur prettig aanvoelt.

Standaard is een eenvoudige en doelmatige inrichting waardoor een knusse sfeer ontstaat. Er is een ruime en gezellige kuip met zitbanken en ruimte voor een goede stuurstoel.

Bovengenoemde eigenschappen maken het schip naast weekend gebruik ook geschikt voor langere reizen. Met een diepgang van 1 meter en een kruiphoogte van ca. 2 meter is het schip geschikt voor een groot vaargebied van plassen, meren, en kanalen tot grote rivieren. Zij is eveneens zeer geschikt om op de wadden te varen. De Hemelrijk kan door zijn constructie en rompvorm perfect droogvallen. De werf Next Generation Shipyards is gevestigd in Lauwersoog,, aan de rand van dit bijzondere vaargebied. Zij vertellen u graag meer over het varen in dit grootste aaneengesloten natuurgebied van het Werelderfgoed Wadden..

Motorisering is bepaalt in overleg met de kalnt. Het beursmodel is voorzien van een Volvo Penta D2-75 met generatorfunctie door middel van een Mastevolt systeem. Aan boord is geen gas, het koken gebeurt op een 4 pits inductie kookplaat. Het schip is voorzien van een CV vloerverwarming en optioneel ook met een gezellige pellet/hout kachel.

Het scheepstype stamt uit de tijd dat er van zeilende schepen een ommekeer plaatsvond naar gemotoriseerde schepen. Tijdens de industriële ontwikkeling en in de tijd dat de Eifeltoren op de grote internationale show in Parijs getoond werd ontwikkelden zich de eerste ruwolie motoren. Om deze motoren toe te kunnen passen in schepen werd er een ander type schepen ontwikkeld dan de tot dan gebruikte rompvormen voor zeilschepen. De geveegde kont van dit nieuwe schip kon zorgde ervoor dat er voldoende ruimte was voor de schroef en dat ook de volgstroom makkelijk losgelaten werd. Deze rompvorm behoeft slechts weinig motorvermogen en trekt nagenoeg geen golven.

De toersleper van NG Shipyards kenmerkt zich door zijn ruimte en functionaliteit. De glamour van het schip izijn de no nonsens en de klassieke vorm details. Zo is er een beting geplaatst in de verhoudingen waarin deze hoort te zijn en vinden we duimen onder aan de stalen bolders. Het stalen roefdek kenmerkt zich door de opgelegde midden plaat met robuuste handrelingen. Het is een schip waarin de hand van de vakman zichtbaar mag zijn met haar karakteristieke charme. Een bijzonder kenmerk is de naar voren breder wordende gangboorden met extra ruimte bij de bolders. Vele van deze details maken het gebruik van het schip vriendelijk.

Er is gebruik gemaakt van de generaties lange ervaringen van zowel de opdrachtgever als de bouwer. Zo is er een schip ontstaan welke “vriendelijk en vergevend” is naar zijn schipper en de bemanning.

De scheepsconstructie is robuust en voldoende zwaar om veiligheid en comfort te bieden aan haar bewoners. Het volgens goed scheepsbouw gebruik gebouwde schip kan een stoot verdragen en de rompvorm heeft slechts weinig motorvermogen nodig om voortgestuwd te kunnen worden.

De NGS hemelrijk is op het gebied van duurzaamheid een verantwoorde keuze. Naast een zuinige verbrandingsmotor is ook een elektrische voortstuwing mogelijk.

De werf Next Generation Shipyards houdt zich ook bezig met de ontwikkeling van waterstof/ brandstofcel oplossingen voor degene die echt naar de toekomst kijkt.

Cookies

Wij plaatsen cookies om uw ervaring op de website te verbeteren. De cookies die vereist zijn om de website te gebruiken zijn wettelijk toegestaan. Voor de andere cookies kunt u hieronder toestemming geven.

meer informatie